Po pierwszym półroczu 2025 roku portfel zamówień Grupy ZUE wynosi ponad 1,1 mld zł. Prezes liczy na jego istotne zwiększenie przed końcem roku.
Na sytuację operacyjną i finansową Grupy ZUE w największym stopniu wpływają dwa rynki: kolejowy oraz miejski, w tym przede wszystkim tramwajowego. Na oba ZUE patrzy optymistycznie.
W segmencie kolejowym wiadomo, że PKP PLK w tym roku ma ogłosić przetargi o łącznej wartości 16 mld zł. Znaczna część z nich została już ogłoszona, niemniej przed końcem roku planowanych jest jeszcze dziewięć postępowań. Pięć przetargów, w tym dwa o wartości przekraczającej 1 mld zł ma ruszyć w trzecim kwartale Kolejne cztery, w tym również dwa warte więcej niż miliard, są planowane na ostatni kwartał roku. Spółka planuje ofertowanie.
Spółka liczy także na udział w przetargach planowanych przez spółkę CPK oraz w inwestycjach miejskich – w tym związanych z planami budowy nowych linii tramwajowych w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie, Poznaniu, a także w miastach Aglomeracji Śląskiej. Poprzez spółkę Energopol planuje również uczestniczyć w realizacji kontraktów drogowych na rynkach lokalnych.
Jeśli chodzi o przetargi ogłoszone wcześniej, wykonawca ma nadzieję na podpisanie kontraktu z PKP PLK dotyczącego zaprojektowania i wykonania robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, o wartości 2,6 mld zł netto (3,2 mld zł brutto). ZUE w lipcu w przetargu na to zadanie złożyła ofertę z najlepszą ceną.
Prezes Wiesław Nowak nie określa kwotowo oczekiwanej wartości portfela zamówień na koniec roku, podkreśla jednak, że chciałby jego istotnego zwiększenia. Ma również plany na rozwój poza granicami kraju.
Obecnie ZUE, poza Polską, ma zarejestrowane spółki w Niemczech i Rumunii. Uruchomiona w Niemczech ZUE Bahnbau uzyskała już prekwalifikację do realizacji projektów budowy sieci trakcyjnej i jest w procesie prekwalifikacji w zakresie budowy nawierzchni torowej (tory i zwrotnice). – Zakończenie procedur certyfikacyjnych pozwoli nam oferować na rynku niemieckim pełen zakres prac szynowych i w konsekwencji rozwijać działalność w tamtejszym sektorze infrastrukturalnym – mówi Wiesław Nowak. Do tej pory niemiecka spółka złożyła dwie oferty na roboty trakcyjne o łącznej wartości 1,2 mln euro.
Spółka dedykowana rynkowi rumuńskiemu także nie ma na razie przychodów, natomiast w tym kraju ZUE realizuje już zlecenia pozyskane jeszcze poprzez oddział.
Kolejnym rynkiem, na którym chce zafunkcjonować ZUE, jest Słowacja. Na razie nie ma tam planów zakładania odrębnej spółki, jednak wykonawca próbuje pozyskać zlecenia jako ZUE SA. Pierwsze oferty – wspólnie ze słowackim partnerem – złożył na modernizację linii tramwajowej w Bratysławie. Oferta była najkorzystniejsza cenowo, jednak przekraczała budżet zamawiającego i postępowanie zostało unieważnione. ZUE szykuje się do złożenia oferty w powtórzonym przetargu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.